2017-07-02
Nowe zasady wycinki drzew
Nowe zasady wycinki drzew
W dniu 17 czerwca 2017r. weszła w życie nowelizacja Ustawy o ochronie przyrody, która zmienia i znacznie zaostrza przepisy dotyczące wycinki drzew. Zmiany dotyczą w szczególności osób fizycznych.
Zapis nowej ustawy nałożył na osoby fizyczne (właścicieli) obowiązek zgłaszania
w urzędzie zamiaru usunięcia drzew, których obwody pni na wysokości 5cm powyżej gruntu przekraczają:
- 80cm w przypadku topoli, wierzb, klonu jesionolistnego oraz klonu srebrzystego,
- 65cm w przypadku kasztanowca zwyczajnego, robinii akacjowej oraz platanu
klonolistnego,
- 50cm w przypadku pozostałych gatunków drzew.
Zgłoszenie wycinki drzew rosnących na gruntach osób fizycznych zawiera :
- imię i nazwisko wnioskodawcy,
- oznaczenie nieruchomości, z której drzewo ma być usunięte,
- rysunek albo mapkę określającą usytuowanie drzewa na nieruchomości.
W przypadku drzew usuwanych z terenu nieruchomości wpisanej do rejestru
zabytków, zgłoszenia należy kierować do Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków
delegatury w Bielsku-Białej.
Powyższy obowiązek nie dotyczy:
- krzewów rosnących w skupisku o powierzchni do 25m2 ,
- krzewów na terenach pokrytych roślinnością pełniącą funkcje ozdobne, urządzoną
pod względem rozmieszczenia i doboru gatunków posadzonych roślin,
z wyłączeniem krzewów w pasie drogowym drogi publicznej, na terenie
nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków oraz na terenach zieleni.
W terminie 21 dni od dnia doręczenie zgłoszenia organ dokonuje oględzin w celu ustalenia:
- nazwy gatunku drzewa,
- obwodu pnia ustalonego na wysokości 5cm, a w przypadku gdy na tej wysokości
drzewo:
- posiada kilka pni - obwodu każdego z tych pni,
- nie posiada pnia - obwodu pnia poniżej korony drzewa.
Z oględzin sporządza się protokół.
W terminie 14 dni od dnia oględzin organ przyjmujący zgłoszenie może, w drodze
decyzji administracyjnej wnieść sprzeciw w przypadku:
1) lokalizacji drzewa:
a) na nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków,
b) na terenie przeznaczonym w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego na zieleń lub chronionym innymi zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego
c) na terenach objętych formami ochrony przyrody.
Usunięcie drzewa może nastąpić, jeżeli organ nie wniósł sprzeciwu w tym terminie.
W przypadku nieusunięcia drzewa przed upływem 6 miesięcy od przeprowadzonych
oględzin usunięcie drzewa może nastąpić po dokonaniu ponownego zgłoszenia.
Jeżeli w terminie 5 lat od daty dokonania oględzin, właściciel nieruchomości wystąpi o wydanie decyzji o pozwolenie na budowę, a budowa ta będzie mieć związek
z prowadzeniem działalności gospodarczej i będzie realizowana na części nieruchomości, na której rosło usunięte drzewo, na podstawie zgłoszenia, wówczas na właściciela nieruchomości w drodze decyzji administracyjnej organ nakłada obowiązek uiszczenia opłaty za usunięcie drzewa.
Do czasu wejścia w życie rozporządzenia określającego wysokość opłat obowiązują stawki maksymalne tj. dla drzew 500zł za 1cm obwodu pnia.
Szczegółowe informacje można uzyskać w Referacie Ochrony Środowiska i Rolnictwa Urzędu Miejskiego w Strumieniu ul. Rynek 4 tel. 33/8540815.
- wniosek_o_wydanie_zezwolenia.docx wniosek
- zgloszenie_zamiaru_usuniecia_drzew.docx zgłoszenie
Pozostałe aktualności:
-
OGŁOSZENIE O SESJI
2024-11-15 -
Zasłużeni nagrodzeni 11 listopada
2024-11-14 -
Cała gmina świeci przykładem!
2024-11-08